Majlis Daerah Jeli
17600 Jeli, KELANTAN
TALIAN AM : 09-9440023
FAKS : 09-9440007
Web: https://mdjeli.kelantan.gov.my
Email: mdjeli@kelantan.gov.my
it@mdjeli.gov.my
Borang Maklumbalas : Klik Disini
PIAGAM PELANGGAN MDJ2023
- Super User
- Piagam Pelanggan
PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN MAJLIS DAERAH JELI TAHUN 2023
BULAN : JULAI – DISEMBER 2023
BIL |
PERKHIDMATAN |
|
1 |
Menerima dan menjawab aduan dan cadangan dalam tempoh sekurang-kurangnnya 3 hari dan tidak melebihi 15 hari |
|
2 |
Pertukaran nama hak milik cukai taksiran/cukai pintu akan diselesaikan dalam tempoh tiga hari setelah menerima maklumat lengkap daripada pemohon. |
|
3. |
Memproses bayaran bil-bil di kaunter dalam masa 3 mini bagi setiap transaksi |
|
4. |
Menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan mengikut undang-undang dengan tegas, berhemah dan berkesan sepanjang masa |
|
5. |
Meluluskan permohonan lesen perniagaan dalam tempoh 1 bulan dengan syarat borang permohonan mestilah lengkap dan mendapat sokongan dari lain-lain jabatan dalam tempoh yang ditetapkan. |
|
6. |
Meluluskan permohonan mendirikan bangunan dalam tempoh 1 bulan dengan syarat borang permohonan mestilah lengkap dan mendapat sokongan dari lain-lain jabatan dalam tempoh yang ditetapkan. |
DISEDIAKAN OLEH :
JABATAN PENTADBIRAN & SUMBER MANUSIA
PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN MAJLIS DAERAH JELI TAHUN 2023
BULAN : JULAI – DISEMBER 2023
BIL |
PERKHIDMATAN |
JANJI |
|
Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan |
JUMLAH PERKHIDMATAN |
|
JABATAN |
Jumlah perkhidmatan yang menepati tempoh masa/standard yang ditetapkan |
% (Peratsus perkhidmatan disampaikan yang menepati tempoh masa/ standard yang ditetapkan) |
||||
1 |
Menerima dan menjawab aduan dan cadangan dalam tempoh sekurang-kurangnnya 3 hari dan tidak melebihi 15 hari |
Tidak melebihi 15 hari |
1. Jabatan Undang-Undang & Penguatkuasaan
|
16 |
100 |
16 |
2 |
Pertukaran nama hak milik cukai taksiran/cukai pintu akan diselesaikan dalam tempoh tiga hari setelah menerima maklumat lengkap daripada pemohon. |
3 Hari |
1. Jabatan Penilaian & Pengurusan Harta
|
32 |
100 |
32 |
3. |
Memproses bayaran bil-bil di kaunter dalam masa 3 mini bagi setiap transaksi |
3 minit |
1. Jabatan Perbendaharaan
|
124 |
100 |
124 |
4. |
Menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan mengikut undang-undang dengan tegas, berhemah dan berkesan sepanjang masa |
Kompuan & Aduan |
1. Jabatan Undang-Undang & Penguatkuasaan
|
59 |
100 |
59 |
5. |
Meluluskan permohonan lesen perniagaan dalam tempoh 1 bulan dengan syarat borang permohonan mestilah lengkap dan mendapat sokongan dari lain-lain jabatan dalam tempoh yang ditetapkan. |
1 Bulan |
1.Jabatan Pelesenan & Kesihatan Awam
|
103 |
100 |
103 |
6. |
Meluluskan permohonan mendirikan bangunan dalam tempoh 1 bulan dengan syarat borang permohonan mestilah lengkap dan mendapat sokongan dari lain-lain jabatan dalam tempoh yang ditetapkan. |
1 Bulan |
1. Jabatan Perancang & Pembangunan
2. Jabatan Pembanguna & Kejuruteraan
|
63 |
100 |
63 |
DISEDIAKAN OLEH :
JABATAN PENTADBIRAN & SUMBER MANUSIA
BIL |
PIAGAM PELANGGAN |
BAHAGIAN |
PENCAPAIAN |
TAHUN |
1. |
Masa menunggu untuk membayar bil di kaunter bayaran dihadkan selama sepuluh(10) minit bagi masa sibuk dan tiga(3) minit bagi masa kurang sibuk |
|
|
|
2. |
Menerima bayaran dan mengeluarkan resit rasmi penerimaan dalam masa tiga(3) minit bagi setiap urusan |
|
|
|
3. |
Mendaftar setiap bayaran deposit dan lain-lain yang berkaitan dalam tempoh lima(5) bagi setiap urusan |
Kewangan & Hasil |
100% |
2023 |
4. |
Bayaran kepada pembekal dan kontrator Majlis akan diproses dan cek akan disiap dalam tempoh 14 hari dari tarikh sesuatu invios diterima dengan lengkap daripada Jabaran untuk pembayaran |
|
|
|
5. |
Memproses bayaran elaun dan sebagainya dalam tempoh 14 hari daripada tarikh tuntutan di buat |
|
|
|
6. |
Menyediakan Penyata Kutipan harian 1 kali sehari |
|
|
|
7. |
Memastikan Penyata Cukai Pendapatan anggota siap sebelum 31 Mac setiap tahun |
|
|
|
8. |
Memastikan Penyata Kewangan disediakan dan diserahkan kepada Jabatan Audit Negara sebelum atau 30 April setiap tahun |
|
|
|
9. |
Menyediakan Anggaran Belanjawan tahunan sebelum Julai setiap tahun |
|
|
|
Pecapaian Piagam Pelanggan MDJ
Pecapaian Piagam Pelanggan MDJ
BIL |
PIAGAM PELANGGAN |
BAHAGIAN |
PENCAPAIAN |
TAHUN |
1. |
Memberi layanan kaunter dengan mesra dan berbudi bahasa |
|
|
|
2. |
1. Menerima dan mengedar setiap permohonan yang lengkap seperti : |
|
|
|
3. |
pengedaran setiap permohonan lengkap yang dikemukakan kepada unit OSC akan di buat selewatnya 2 hari bekerja dari tarikh penerimaan. |
Unit Pusat Setempat (OSC) |
100% |
2023 |
4. |
Memastikan fail permohonan yang melebihi tempoh 14 hari ulasan jabatan teknikal dibawa ke mesyuarat OSC untuk diputuskan keputusannya. |
|
|
|
5. |
Memaklumkan keputusan mesyuarat jawatankuasa pusat setempat(OSC) bagi permohonan Kebenaran Merancang dan Pelan Bangunan kepada pemohon dalam tempoh 3 hari selepas mesyuarat |
|
|
|
6. |
Sentiasa bersedia menerima dan memberi maklumbalas bagi setiap pertanyaan atau aduan yang dikemukan pelanggan |
|
|
|
Pecapaian Piagam Pelanggan MDJ
BIL |
PIAGAM PELANGGAN |
BAHAGIAN |
PENCAPAIAN |
TAHUN |
1. |
Memproses dan mengeluarakan ulasan permohanan Pelan Kerja Tanah, Perparitan, Lampu Jalan dan Lampu Isyarat mengikut senarai semak dari tarikh penerimaan permohnan di Unit Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 14 hari bekerja |
|
|
|
2. |
Memberi maklum balas aduan-aduan daripada orang ramai dalam tempoh 5 hari bekerja |
|
|
|
3. |
Member maklum balas dan sokongan CFO/CCC kepada jabatan Bangunan/OSC dalam tempoh 14 hari bekerja |
Kejuruteraan |
100% |
2023 |
4. |
Menyediakan sokongan pengesahan untuk pembayaran inden dalam tempoh 14 hari bekerja |
|
|
|
5. |
Merancang,membina dan menyelenggara,megawasi projek-projek di bawah pembangunan Majlis sama ada |
|
|
|
6. |
Mengendalikan permohonan dan pertanyaan daripada kerajaan dan swasta berhubung penamaan,pengalihan,infrastruktur dan sebagainya dalam tempoh 7 hari bekerja |
|
|
|
7. |
Membaiki kerosakan jalan berskala kecil dari hari bekerja aduan diterima atau penemuan kerosakan dan membaiki kerosakan jalan berskala besar dalam tempoh 14 hari bekerja |
|
|
|
8. |
Menyelesaikan masalah aduan berhubung dengan infrastruktur seperti jalan,longkang dan lampu jalan yang rosak serta tanah runtuh dalam tempoh 7 hari bekerja |
|
|
|